Marius Doroftei

comentarii

Asii aviatiei romanesti – Dorel Luca


Incerc, incepand de astazi, un fel de serial in care voi prezenta povestile celor mai buni aviatori ai Romaniei. Cum informatiile lipsesc cu desavarsire in unele cazuri sau sunt extrem de vagi in altele, apreciez orice ajutor pe care mi-l puteti oferi despre pilotii importanti ai aviatiei romanesti.

Dorel Luca

Luca Dumitru Dorel, sau “Luca”, simplu, asa cum ii auzeam pe “cunoscatori” vorbind despre omul care facea minuni cu o “dubla” MiG-21 la u spectacol aeronautic (sa fi fost ROIAS 2001?). Pentru mine, copil indragostit de aviatie, mi se parea extraordinar sa vad un avion zburand atat de aproape, sa-l simt, sa realizez cata putere are pasarea aceea de fier. Timpul a trecut, eu am crescut iar aviatia a inceput sa imi devina oarecum cunoscuta, mai mult de la sol decat din aer, din pacate. Urmarind din nou o evolutie a lui Luca, de data aceasta din luxul fotoliului, nu sub soarele dogoritor din vara, la malul marii, am realizat, ca multi altii inaintea mea, ca omul acesta este un titan al aviatiei romaesti, am realizat ca zbura 21-ul ca nimeni altul.

Bun prieten, din cate am inteles, cu un alt nume urias al aviatiei, Doru Davidovici, Luca mi-a parut intotdeauna intruchiparea peste ani a celui cazut prea devreme in aprilie ’89. Ce citeam in cartile lui Doru prindea viata in evolutiile lui Dorel, era un fel de legatura peste spatiu, timp si logica, insa una extrem de puternica.

Acum, chiar daca mi-as dori, nu as putea sa ofer o cronologie a carierei lui Dorel Luca, motivul fiind acelasi, lipsa informatiilor in care sa te poti increde. Pot insa  sa povestesc doua episoade, unul citit in celebra revista “Top Gun” si un altul auzit intr-o discutie de aviatori.

Asadar, in primul episod il avem pe Dorel care piloteaza in stilul unic, ce nu poate fi copiat, un 21 in fata unei delegatii venite din Rusia. Partea amuzanta ar fi ca pilotul nostru a zburat atat de joc cu avionul incat rusilor le-au zburat sepcile de pe cap. Apoi, unul dintre ei ar fi spus ca, desi ei au construit aceste avioane, in toata Rusia nu exista cineva care sa zboare 21 asa cum o facea Luca.

Mai tarziu, catre ultimii ani de zbor, a ajuns sa execute destul de multe executii acrobatice, fiind un invitat de onoare al spectacolelor din Ungaria, Austria, Turcia etc. La unul dintre acestea, am impresia ca e vorba de Kecskemet ’99, Luca le-a aratat ungurilor 21-ul Lancer. Si-a facut programul “obisnuit” iar pilotii unguri, care si ei zburau MiG 21, si-au pus mainile in cap zicand intr-una “Nem, nem”. Ba chiar romanii au fost ulterior intrebati in ce a constat modernizarea MiG-ului 21, ei fiind absolut convinsi ca pachetul Lancer a insemnat si schimbarea motorului. Nici atunci cand li s-a spus ca doar la avionica s-a “umblat” ungurii nu au vrut sa creada ca batranele Tumanski propulseaza avionul lui Luca.

Dorel Luca are 3 catapultari la “activ”, ultima survenind in decembrie 1997, cand a sarit dintr-o “dubla” alaturi de comandorul Petru Moraru.

S-a retras in anul 2001 deoarece mentalitatea sa nu s-a mai potrivit cu noile tendinte din Fortele Aeriene Romane. Ar fi fost apoi pilot de incercare in Israel, la IAI, insa informatia aceasta am gasit-o doar intr-un loc.
Ce am insa e un clip video fabulos, in care MiG-ul 21 e vrajit de Luca:

March 1, 2011 - Posted by | aviatie | , , ,

18 Comments »

  1. Salut,
    L-am cunoscut pe Dorel la Borcea, in …97 cred ca era. Am ajuns fara sa cunoastem pe cineva la unitate, eram in facultate la Buc pe vremea aceeam, stiam la Borcea doar un nume: Dumitru Berbunschi.
    Povestea e foarte lunga, au fost zile incredibile petrecute la sala de pregatire, la celula, la start, la pista in urlet de fortaj total.
    Revin: l-am cunoscut atunci pe “comandant”. Era vremea ’21-lui clasic, cu cabina plina de instrumente si comutatori, inca se zbura RFMM-SPS (sau PFM), pe Dorel il vedeam rar la start, aparea ca de nicaieri, urca in avion cu casca lui ZS vopsita auriu, decola, ateriza, disparea apoi la treburile lui de comandant.
    Amintirile sunt multe si de-a valma, dar il vad si acum pe Dorel la catedra in sala de pregatire, noi stateam in banci sorbindu-i vorbele, langa noi Foozie asista la povesti. Comandantul ne povestea despre AVION, despre tragerile de la astrahan, despre rusii care inloc sa ia notite desenau in caietele de pregatire camile…in calduri. Inainte sa plecam la hangar ca sa mirosim petrol ars in zi fara zbor i-am inmanat lui Dorel MiG-ul 29 1:48 pe care il lucram asiduu, din tabla de aluminiu, plin de nituri, mi l-am rupt de la gura dar m-am bucurat enorm sa las ceva din partea mea lui, unitatii. L-a luat, mi-a multumit, l-a pus in coltul salii pe o masuta ca de televizor. Mi-a povestit in anii trecuti Catalin Lates ca macheta aia a disparut cand a plecat Dorel…

    Comment by OM | March 9, 2011 | Reply

  2. Multumesc frumos pentru raspuns.

    Imi doresc sa public mai multe povesti, reale evident, cu si despre Dorel Luca si nu numai, cu toti asii aviatiei militare romane.

    De aceea fac un nou apel catre oamenii care stiu aceste lucruri sa ma contacteze. Eu ma ofer sa redactez povestile, avand experienta in domeniu si sa le public aici pe blog.

    pentru contact, lasati un comentariu aici pe blog sau dati un mail la marius_19842002@yahoo.com

    P.S. si fotografiile inedite de aviatie sunt bine primite.

    Comment by yo2marius | March 9, 2011 | Reply

  3. De ce nu are nimeni curajul sa spuna ca uman este sau era o nulitate ? Profesional a fost un circar al aerului si nimic mai mult ! Ce facea el cu MIG 21 , intr-o confruntare reala , era egal cu zero ! A pus la pamant cateva din aparatele pilotate de el , primul inainte de ’89 , ultimul parca prin ’96/’97. Uman era imaginea omului bolnav de mania grandorii ! Am avut nesansa sa-l slujesc pe marele Dorel timp de un an ca sclav( militar in termen) ! Am trait un calvar in unitatea jegului asta ! Pe noi , militarii in termen ne trata ca pe sclavi , el fiind stapanul plantatiei ! Sa spun cum eram obligati la munca silnica in G.A.Z la vaci , porci si alte oratanii care le cresteam acolo intru bunastarea cohortei de betivi din 01844 ? Sa va spun cum noua ne dadeau oasele in mancare si cainilor de paza carnea ? Sa va spun cum ei aveau un meniu variat din munca depusa de noi , sclavii , in G.A.Z ? Sa va spun cum primeam pateuri bombate ? Sa va spun cum ni se reducea ratia de hrana ca sa-si poata creste porcii Mr Tentea ? Sa va spun cum eram exploatati ca sclavii din zori de zi pana noaptea tarziu pe pamanturile amicilor marelui Dorel ? Sa va spun cum un soldat a fost dus in arest si tuns chel pentru ca s-a revoltat pe la ora 20 , refuzand sa mai incarce pepenii unui amic al marelui Dorel ? Acel soldat avea hernie inghinala si in ziua cu pricina cativa soldati incarcasera “doar” un vagon de pepeni , din oridinul marelui Dorel ! A fost dus in arest incalcad RG1 si RG 2 ( soldatul inca nu depusese juramantul ) pe care nu prea le stia nici un cadru din Regimentul 86 Borcea ! Sa va spun cum eram siliti sa mergem la padure la Chiriac , alt amic al marelui Dorel , sa taiem rachita ? Sa va spun cum eram scosi din unitate ilegal sa curatam mizeria din BB( blocul burlacilor) , mizerie facuta de cei care se imbatau ca porcii acolo , nimeni altii decat ofiterii si subofiterii UM 01844 ? Sa va spun cum frecam flegmele celo de la BPL dupa cate o betie patronata de Mamulos ( Mr. Vlad Mihale , un imbecil agramat care era seful BPL ) Sa va spun cum erai pedepsit de marele Dorel cu arestul si alte munci silnice daca indrazneai sa te aperi de cainii de la Celula de Alarma care te atacau din senin ? Noi , militarii in termen , eram vazuti de marele Dorel ca sclavii de pe platatia lui ! Eram forta de munca ieftina la dispozitia oricui dicta jegul de Luca ! SA VA SPUN CA EU LA PRIMA TRAGERE HABAR NU AVEAM CUM SA TIN ARMA IN MANA PENTRU CA NU O VAZUSEM DECAT DE 2 ORI ? IN REST AM FOST CULES DE PEPENI , CULES DE PORUMB , SFECLA SI LA CURATAT BALEGAR DE VACI , PORCI SI MIZERIE DUPA CHERMEZELE CADRELOR DIN REGIMENTUL 86 AVIATIE VANATOARE BORCEA . SA VA SPUN CA LA DEPUNEREA JURAMANTULUI MILITAR NU STIAM CE ESTE ALA PAS DE DEFILARE PENTRU CA DIN ZORI SI PANA NOAPTEA ERAM PE POST DE SCLAV ? Eram dispretuiti , hartuiti si injositi de toate cadrele militatare din UM 01844 , in marea lor majoritate niste brute sociopate corigente la capitolul uman si premianti la capitolul frustrari imaginare ! TOATE ASTEA SUB DIRECTA INDRUMARE SI SUPRAVEGHEREA MARELUI LUCA DOREL , UN CARCATER INFECT , O NULITATE UMANA !

    Comment by Un fost sclav pe plantatia marelui Dorel | July 22, 2012 | Reply

    • Iar cât privește capitolul ”marele Dorel” cred că ar fi nimerit să contextualizăm bine:regim militar,ierarhii riguroase,mentalități discutabile,vocea partidului comunist,Bărăgan pământ roditor,1989,după ’89…Nu pot decât să exprim înțelegere pentru cel ce se consideră încă sclav datorită abuzurilor pe care le-a trăit,militar fiind.Se simte că te-a rănit profund,dar această temă e mult prea complexă și într-un stat care se dorește a fi democratic,ar fi trebuit 1.să asistăm deja la cel de-al 23-lea congres al psihologilor din România cu tema :Abuzuri in epoca comunistă și 2.să beneficiezi tu,și toți cei care au suferit aceleași tratamente,la asistență psihologică gratuită pentru eliminarea traumelor pe care le porți încă.Umanamente te înțeleg și știu că o astfel de suferință nu ar fi trebuit să se întâmple.

      Comment by Albastru de Voroneț | April 2, 2013 | Reply

      • Domnule albastru de metil, aveti stagiul militar satisfacut? Daca nu, atunci aflati ca sub aceasta denumire se ascundea, de fapt, ultima forma de sclavie institutionalizata. Oficial, trebuia “sa ne aparam patria”. Soldatul roman, spre deosebire de soldatii tarilor civilizate, era strivit de un sistem pentru care notiunile de onoare, curaj, camaraderie si altele, erau doar vorbe-n vant. Soldatul nu era format si privit ca un luptator ci ca un sclav. Halal armata! Nu contest calitatile de pilot ale lui Dorel Luca dar trebuie stiut ce a insemnat stagiul militar la romani. Soldati au fost si cei cu carte si cei fara asa ca nu-l mai intrebati pe acest “sclav” cu ce se ocupa pt ca, in contextul discutiei, chiar nu conteaza! Priviti-va in oglinda si intrebati-va dvs daca aveti macar cea mai vaga idee despre ce a fost ostasul si ce trebuia, de fapt, sa fie. Habar n-am daca Luca a profitat sau nu de pe urma soldatilor, dupa cum l-am cunoscut , probabil ca nu. Ma deranjeaza insa la culme indivizii ca dvs care perpetueaza mentalitatea de stapan-sluga din armata romana.

        Comment by 404 Buzau | September 26, 2013

  4. Hei sclavule, intrebarea mea e:cine ai fi vrut sa faca muncile alea? Ofiterii sau subofiterii? La fel ca orice institutie si armata are o ierarhie si cei de jos lucra pt cei de sus. Situatia in care sintem ne-o creem singuri. Sint curios sa aflu ce faci in momentul de fata?
    Eu nu l-am cunoscut pe Luca Dorel dar cu toti care am vorbit ce erau in domeniu nu aveau lucruri rele de spus de el ca profesionist. Tu cred ca ai fost mai mult invidios pe el si ai vorbit din invidie. E usor sa arunci cu noroi in fata altuia. In Canada este o vorba: Get an education and a job you like ’cause you suck at this one….Cu alte cuvinte pune mina pe carte….

    Comment by Liviu | August 20, 2012 | Reply

    • unde anume in Canada locuiesti tu, maestre ? nu de alta, dar aici unde locuiesc eu n-am auzit niciodata vorba asta.

      Comment by canadianu' | June 26, 2013 | Reply

  5. Dragă “sclavule”,te informez că muncile de care vorbeşti le-au efectuat toţi piloţii militari timp de 7(ŞAPTE) ani :liceul militar4+şcoala militară3.Faptul că ulterior ei au devenit PILOŢI,iar tu ai rămas tot un moocea-flaimoocea,nu-ţi dă dreptul să-i jigneşti.Care e vina lor că multe generaţii trecute,prezente şi viitoare din familia ta nu au putut şi nu vor putea să-şi depăşească niciodată condiţia ?Aşa că râniţi rahat şi flegme în continuare !Baftă !

    Comment by wing_69 | September 23, 2012 | Reply

    • nu stiam ca una din conditiile necesare pentru a deveni “kilot” e sa dai de mancare la porci

      Comment by canadianu' | June 26, 2013 | Reply

  6. am avut norocul sa fiu sub comanda lui DOREL LUCA an satagiul meu militar a fost exact pe timpul revolutiei din 89 si va pot spune ca un comandatant ca el nu se va mai naste vreo data contrazic pe cel ce spune ca sia batut joc de militari an termen, am avut sansa sa fiu an plutonul care a fost imediat dupa ce a cazut marele pilot si nasul parca sa zic a lui Dorel colonelul Davidovici era ultimul la aterizare dar din pacate nu a mai fost sa fie a catapultat era prea aproape de sol face mare placere sa mai pot sti ceva despre domnul capitan atunci ara era gradul lui cu toate ca era comandantul garnizoanei Fetesti,un calduros salut tuturor ce al cunosc si al respecta

    Comment by adi | November 7, 2012 | Reply

  7. Niste precizari si o intrebare, adresate oricui, dar in special lui Liviu si wing_69 (postarile 4, respectiv 5) :

    Nu am pretentia ca stiu tot, nu vreau sa acuz, dar am niste rezerve si o intrebare. Poate ma ajuta cineva, dar fara patima si jigniri; doar logic, bazat pe cunostinte, fapte reale si experienta.
    Desi sunt un mare admirator al pilotului Dorel Luca, nu exclud posibilitatea ca omul Dorel Luca sa nu fi fost la aceeasi inaltime cu cea a pilotului. Am in vedere 2 lucruri :
    1. Dorel Luca s-a retras prematur din aviatie si umbla vorba ca ulterior ar fi fost pilot de teste la israelieni. Adevarat, sau fals, oricum a schimbat uniforma si onoarea de ofiter pe bani, caci undeva tot lucreaza si sunt sigur ca nu pe bani putini. Pe langa faptul ca a devenit un “mercenar”, prin retragerea sa din aviatia romana el a lasat cale libera unor carieristi incompetenti si meschini, care nu servesc interesele aviatiei.
    Laurentiu “Chiru”, urmasul lui Dorel Luca, a ales sa “lupte” la Campia Turzii cu riscul vietii (pe care si-a si dat-o, acum ceva timp). Sotia lui, deasemenea, lasand un copil minor orfan.
    Mi se pare mie, sau este un mare minus al omului si ofiterului Dorel Luca: in fata greutatilor nu dai bir cu fugitii; mai ales din postura de as al aviatiei romane de vanatoare (dupa razboi), care ar fi avut un cuvant greu de spus in multe privinte, chiar daca astfel si-ar fi riscat gradul de general, sau alte avantaje.
    2. Am avut privilegiul si onoarea (o scriu serios) de a face armata, in 1986, intr-o scoala de ofiteri. Am facut o armata adevarata, cu instructie teoretica si practica adevarate, cu norme de conduita, morala si onoare. Fiind scoala de ofiteri si urmand ca si noi sa fim ofiteri in rezerva, am avut ca instructori ofiteri care erau creme a la creme. Din pacate, cei mai multi colegi si prieteni ai mei (leat cu mine) au facut armata in unitati operative si mi-au povestit exact lucrurile pe care le-a descris “sclavul lui Dorel”. Nu stiu cum mai este acum in armata, dar pe acea vreme, bautul, abuzul de functie, desconsiderarea si umilirea soldatilor, folosirea acestora in interese personale, etc.,, erau “sporturi” traditionale.
    Cat priveste pe Adi, care a postat la 6, fara sa-l contrazic, ii reamintesc ca Doru Davidovici era considerat un zeu printre piloti, iar reactia lui Dorel Luca la moartea lui, era in consecinta. Deasemenea, reamintesc ca in 1989 erau vremuri tulburi, nesigure, in care pana si cei mai negri ofiteri se chinuiau sa se manjeasca in alb, ca s-au reglat conturi… . Amintesc aceasta, la modul general, cum si faptul ca unele postari pe site-uri sustin a Doru Davidovici a platit cu viata faptul ca scria si ce nu trebuia … .
    In concluzie : jos palaria in fata pilotului Dorel Luca, dar a omului Dorel Luca … am avut unele rezerve, care, urmare postarii “sclavului lui Dorel”, tocmai au crescut.
    Si ca sa fiu foarte clar :
    Locotenent aviator Tudor Greceanu, care a facut razboiul pe frontul de est si a platit cu puscarie si umilinte, totusi nu a inteles sa abdice de la onoare. Cu putin inainte de a muri (acum cativa ani), cu referire la ce a patimit in comunism, afirma : “… Dumnezeu n-a făcut oamenii pentru orice. E așa de simplu să mori. De ce să te compromiți ca să trăiești ?”
    Si un ultim exemplu : cu ceva timp inainte de 23 aug. 1944, pilotilor romani li se recomandase sa nu mai lupte impotriva americanilor care bombardau zona Ploiesti, deoarece se stia ca Romania urma sa treaca de partea lor. Cu toate acestea in data de 18 aug 1944, inainte de a decola si a lupta totusi cu americanii, Capitan aviator Alexandru Serbanescu (asul nr. 2 al aviatiei romanesti de vanatoare din al 2-lea razboi mondial), a spus : „Nu înțeleg ca un inamic, oricât de mare și puternic ar fi, să intre în țara mea ca-n sat fără câini și s-o pustiească. (…) Nu se va putea spune că în România nu a ieșit niciun român în fața americanilor, chiar dacă pierdem bătălia.” A plecat in lupta si l-a costat viata, dar nimeni, niciodata, nu-i va pune la indoiala onoarea.
    Cand s-a retras din aviatia romana, omul si ofiterul aviator Dorel Luca a refuzat sa lupte si sa riste mult mai putin …
    Intrebarea este : DOMNILOR, NU CREDETI CA, TALENTUL SI MAIESTRIA SUNT UNA, IAR ONOAREA DE OFITER SI OMENIA, SUNT ALTA ?
    Toate cele de mai sus sunt indoieli si opinii personale, pe care mi le exprim in dorinta de a sugera comentarii mai putin “pasionale”, dar in schimb, mai analitice si mai gandite. Poate si unele fapte si circumstante care sa faca lumina in anumite lucruri.

    Comment by Razvan | November 10, 2012 | Reply

  8. Pentru Razvan am doar un comentariu.

    Dorel Luca s-a retras prematur din aviatie din motive numai de el stiute, insa nu pentru a fi “mercenar”. Pot sa iti spun sigur ca NU a fost pilot de incercare in Israel, NU a schimbat nicio uniforma. N-a imbracat nici macar vreo uniforma civila.

    In ceea ce priveste consideratiile personale ale fiecaruia, toti avem experiente mai mult sau mai putin placute din armata, atunci cand ea era obligatorie. Vreau insa sa mentionez faptul ca “sclavul de pe plantatie” a povestit o serie de evenimente, regretabile de altfel, din momentul in care Dorel Luca era comandant “plin” la Borcea, ceea ce ma face sa privesc cu reticenta ideea ca tocmai el ar fi stat in spatele acelor umilinte. Mi-e greu sa cred ca el le ordona subofiterilor si gradatilor sa faca asemenea lucruri, in primul rand pentru ca el era concentrat pe aviatie, corpul “neaviatorilor” avand propriul comandant care ordona ce trebuie facut.

    In concluzie, nu va grabiti sa judecati un om pe care nu il cunoasteti decat “din auzite”.

    Comment by Marius | November 10, 2012 | Reply

  9. Raspuns pentru Marius, de la Razvan

    Imi pare rau de faptul ca imi comentati selectiv opiniile. Voi incerca sa punctez mai clar.
    Alexandru Serbanescu, Tudor Greceanu, Doru Davidovici, Laurentiu “Chiru” si altii ca ei, sunt deasupra oricaror indoieli in ce priveste moralitatea si onoarea, pe ale caror altare nu au ezitat sa dea jertfa suprema.
    Dorel Luca, asul incontestabil al aviatiei romanesti postbelice, nu-mi pare ca s-a ridicat (ca moralitate si onoare) la nivelul celor susmentionati.
    Sa eliminam opinia posibil subiectiva sau rauvoitoare a “slugii lui Dorel”. In afara eventualitatii unor considerente medicale, NIMIC nu poate justifica retragerea prematura a lui Dorel Luca. De ce ? Deoarece era mai mult decat un as. Era un simbol, o radacina din care rasareau si cresteau noile lastare, o speranta si o lumina in mizeria din aviatia si armata romana. Si cum armata romana este printre putinele institutii care mai au credibilitate, gestul este si mai … .
    Afirmati ca numai Dorel Luca ar sti motivele retragerii sale. Eroare. Le-a mentionat. Pe scurt, am inteles ca nu se mai considera potrivit cu “noua” aviatie. Sunt sigur ca se referea la acea “noua” aviatie, distrusa bucata cu bucata, ca si tara insasi, de ticalosi oportunisti, meschini si fara scrupule.
    Si daca tot nu intelegeti ce vreau sa spun, am sa citez din Poetu’ (daca sunteti un iubitor al aripilor, trebuie sa-i cunoasteti scrierile) : “Ne e atât de dor de Doru, dar ştim că el nu mai poate reveni în mijlocul nostru… . Dar pe tine, Dorele, pe tine te aşteptăm cu sufletul la gură! Te aşteptăm să revii la fel de brusc cum ai plecat (…) Te aşteptăm, Dorele, oricât de mult timp ai avea nevoie… ”
    Dar Dorel nu mai vine. Si-a luat gloria asului in aviatie, gradul de general si a plecat. Am scris clar ca a plecat, nu neaparat ( cum se zvoneste ), ca pilot de incercare in Israel, dar in orice caz, nici ca sa fie un oarecare, pe undeva.
    Si va rog sa nu ganditi ca Dorel Luca nu avea de ales in fata mizeriei si “groparilor” aviatiei romane.
    Walter Nowotny ( locotenent colonel la numai 22 ani, comandant al JG 52 – mai multe avioane decat in toata aviatia romana, as al Luftwaffei, in al 2-lea razboi mondial ), i-a adresat lui Hitler un violent protest, ale carui ecouri au ajuns pana in randul aliatilor, “doar” pentru ca 47 de piloti inamici (prizonieri) fusesera impuscati urmare unei tentative de evadare. Si rog atentie, era vorba de prizonieri inamici !
    Comparativ cu Hitler, cei care au pus pe butuci aviatia proprie si care i-au creat starea suscitata lui Dorel Luca, sunt mici copii. Si totusi, Dorel Luca a plecat … .
    Nu trebuie sa-l cunosc personal pe Dorel Luca, pentru a-l aprecia, sau nu. Iar de judecat, nu-l judec eu, ci faptele sale.

    Comment by Razvan | November 10, 2012 | Reply

  10. Cata ipocrizie la cei care se revolta impotriva “mercenarilor”! In poporul asta de doi bani exista atatia indivizi care s-ar vinde pe ei si pe mamele lor pentru mult, mult mai putin! Cu evlavie de vulpe, toti isi permit sa vorbeasca despre onoare, patriotism si alte asemenea-in fond niste notiuni atat de straine de noi, romanii, incat nu-si mai au rostul in DEX. Oamenii onorabili sunt mai rari decat extraterestrii care ne bantuie fanteziile. Nu stiu ce a facut Luca dupa ce a plecat din Fortele Aeriene Romane dar, pana acum, nu am auzit nici un zburator-coleg sau necoleg cu el-care sa-l vorbeasca de rau. L-am cunoscut personal si pot spune ca era un profesionist extrem de exigent cu el insusi si cu ceilalti. Ca om nu l-am cunoscut. Nu ma pot pronunta. Referitor la stagiul militar, intr-adevar, adesea, acesta era o forma de sclavie institutionalizata, presarata de nenumarate abuzuri si umilinte la adresa soldatului. Cum Armata este oglinda societatii, la ce altceva ne-am putea astepta?…..si totusi, in Armata mai poti gasi si urme palide de onoare si demnitate traite pe viu de catre cei care au sacrificat tot ce aveau in numele unor principii demult uitate de majoritatea oamenilor….

    Comment by Iulian | January 10, 2013 | Reply

    • Tocmai dspre asta este vorba, de indivizii care se vand si pe ei.
      Despre ce evlavie de vulpe vorbiti ? Negati ca destui generali sunt “oameni de afaceri”, iar ceilalti generali inchid ochii pt. a se proteja ? Negati ca asa a ajuns aviatia pe butuci ? Ca mai avem putin si o sa se spuna ca nici de armata nu mai este nevoie ?
      Normal ca niciun coleg nu-l vorbeste de rau pe Dorel Luca, este un as al zborului pe Mig 21, dar eu nu despre asta vorbeam. Vorbeam despre lipsa de onoare, de verticalitate, de reactie, prin comparatie cu alti asi ai aviatiei romanesti (care nu au acceptat in cariera lor interferente meschine).
      Poate va convine ca in curand pilotii nostri vor zbura pe … cozi de matura.

      Comment by Razvan Popescu | July 3, 2013 | Reply

  11. Numai Bunul Dumnezeu e perfect!

    Am tot parcurs cu articolul și ,cu mare stupoare comentariile ,și ceea ce lipsește cu desăvârșie vederii este acel…d.p.d.v. Obiectiv.S-a cam iuțit ritmul cuvintelor la capitolul invective,iar atunci când s-a făcut invitația la a rămâne, totuși,raționali,s-a sfârșit prin a invoca mai mici sau mai mari orgolii,cu LITERE MARI…Oare,de ce?

    Precizez că îl știu pe Dorel Luca cași pe mulți dintre cei de pe Borcea,pentru că am trăit ani buni printre ei.Dacă ”știut”se poate numi faptul că la una dintre foarte puținele ieșiri oficiale,la manifestările din mica și prăfuita urbe,am avut deosebita onoare de a-l saluta și de a-l cunoaște personal.Am,și dintotdeauna am avut,ceea ce foarte sugestiv c i n e v a numește…”reflex de aerodrom”.Nu poți trăi altfel decât să nu-l ai,atunci când cele mai vechi amintiri de pe vremea grădiniței,te poartă…”la avioane”,când trăiești o viață pe strada Aerodromului,când la școlală atunci când toți sunt întrebați meseria părinților,foarte mulți răspund(eau) cu mândrie:pilot de vânătoare!…Devine firesc să respiri Albastru,să numeri în noapte târziu dacă Toți s-au întors(?!) ,să te bucuri cu Ei sau…să-i plângi!…(Acesta fiind subiectivismul meu înnăscut,mă străduiesc dau voce imparțială,absolut necesară,în opinia mea.)

    Reluând discursul pe marginea sănătoasă a obiectivității,vă rog să faceți acel mic examen de conștiintă.Fiecare.Și numai după aceea,vorbit de onoarea „neonorată”,în viziunea voastră.Doar a voastră!(Simplul fapt că s-a amintit de bani ,demonstrează ce și de ce anume Tonul devine brusc, mai acut.)Așezați-vă voi înșivă în miezul discuției,”așezați-vă strâmb și judecați drept”-după cum bine zicea,Doru Davidovici:pe o scară de la 1-99 (am admis Perfecțiunea Supremă!) voi ,personal,unde vă puteți sincer așeza, ținând cont de capacitățile voastre? Și unde Este plasat Dorel Luca prin tot ceea ce a Făcut cu dăruire și renunțări,cunoscute doar de el?…Unde,domnii mei?!?…
    Câți dintre comandanții de unități de oriunde din lumea asta pot spune că a fost la comandă de trei! ori într-o uniate de aviație?! Și câți au IUBIT Mig-ul 21 așa cum l-a iubit Dorel Luca?! Câți?…

    Iar cât privește capitolul ”marele Dorel” cred că ar fi nimerit să contextualizăm bine:regim militar,ierarhii riguroase,mentalități discutabile,vocea partidului comunist,Bărăgan pământ roditor,1989,după ’89…Nu pot decât să exprim înțelegere pentru cel ce se consideră încă sclav datorită abuzurilor pe care le-a trăit,militar fiind.Se simte că te-a rănit profund,dar această temă e mult prea complexă și într-un stat care se dorește a fi democratic,ar fi trebuit 1.să asistăm deja la cel de-al 23-lea congres al psihologilor din România cu tema :Abuzuri in epoca comunistă și 2.să beneficiezi tu,și toți cei care au suferit aceleași tratamente,la asistență psihologică gratuită pentru eliminarea traumelor pe care le porți încă.Umanamente te înțeleg și știu că o astfel de suferință nu ar fi trebuit să se întâmple.

    Dar ea,politica,nu a vrut să știe și nu a știut că acolo pe Borcea trăiesc Oameni.La final se poate spune că zborul pe Borcea a devenit unul special din absolută necesitate.Pentru că nu puteai face nimic altceva.NIMIC.In sens Absolut!…iar asta e vina politicii și a politicienilor de la mic la mare,deoarece zeci de ani au întors spatele sistematic acestor oameni ai văzduhului și a familiarilor lor!!! O politică surdă,oarbă,mută care-și amintește că exiști ,doar cu două săptămâni înainte de vot!!!

    ”Prematur”. Prematur,pentru cine?!…Prematur pentru un Om care a comprimat timpul și escaladat ierarhiile prin priceperea și măiestria sa?…Prematur pentru că ești conștient de limitele tale umane și alegi că a sosit timpul să te dedici acelor lucruri pe care o viață,doar le-ai visat?!…

    Prematur pentru că în Zborul Tău ai dat tot ceea ce se putea da?!…

    …prematur pentru A muri sau prematur pentru A trăi?!…

    -…mmmm!…”prematurul” ăsta mi se pare cu adevărat …prematur!

    Comment by Albastru de Voroneț | March 31, 2013 | Reply

    • Pentru a nu mai lasa loc de divagatii : a se compara “onoarea” generalului aviator Dorel Luca, cu cea a aviatorilor Alexandru Serbanescu, Tudor Greceanu, Walter Nowotny (sunt doar cateva exemple). Cei ce nu au fost crescuti in comunism au ales martiriul, sau sacrificiul suprem, in numele onoarei. Punct !
      Daca ati si citi istorie, inainte de a comenta in clisee, gasind scuze pt. cei ce au ales gloria in locul onoarei … .
      Si inca ceva : trebuie sa fiu aviator, sau vreo mare personalitate, pentru a avea dreptul de a stima si aprecia onoarea ? Daca sunt un simplu om, un “amarat” de inginer, nu am acest drept ? Recunosc aici reflexe comunistoide in a inchide gura celui care nu se “aliniaza” la un anumit curent : cine esti tu, cum iti permiti, infierare cu manie proletara, etc.
      De aceea iesim atat de greu din comunism si nu mai avem adevarate valori.
      Cine nu invata din istorie, o va repeta, iar la cum evoluam in prezent … .

      P.S.
      Va rog sa observati ca sunt singurul care nu scrie sub identitate falsa. Cred ca spune si asta ceva.

      Comment by Razvan Popescu | June 25, 2013 | Reply

      • Domnule Razvan Popescu, am vazut videoclipul postat pe mai multe pagini, dar pe niciuna din ele nu reusesc sa il vizionez. Puteti sa ma ajutati, va rog? Daca da, va rog sa ma contactati la stelist_92@yahoo.com
        Va multumesc
        Oricine ma poate ajuta va rog sa ma contacteze la adresa scrisa mai sus, va multumesc.

        Comment by Gabi | December 31, 2013


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: